Voeding Wetenschap

Alles over vitamines, deel 1

Vitaminen

Vitamines, iedereen heeft er wel van gehoord. De een weet er meer van dan de ander, maar we weten allemaal dat we ze binnen moeten krijgen.

In deze serie zal ik uitleg geven over vitamines, in dit artikel begin ik met de basis. Wat zijn vitamines nou eigenlijk? In de vervolg artikelen zal ik meer ingaan op de soorten vitamines.

vi·ta·mi·ne (de; v(m); meervoud: vitaminen, vitamines)
organische, in voedsel voorkomende stof, onmisbaar voor het lichaam: men onderscheidt vitamine A, B, C, D, E, K enz.; (figuurlijk) vitamine V vakantie (Van Dale)

In totaal bestaan er 13 vitamines. Allereerst zijn vitamines in twee groepen te splitsen, namelijk vetoplosbare vitamines en wateroplosbare vitamines. Vetoplosbare vitamines zijn vitamine A, D, E en K. Wateroplosbare vitamines zijn vitamine B1, B2, B3, B5, B6, B8, B11 (ook wel foliumzuur genoemd), B12 en vitamine C. Dat zijn er een heleboel, en vitamine B wordt zelfs opgesplitst tot 8 vitamines!

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen vetoplosbare en wateroplosbare vitamines?
Vetoplosbare vitamines zitten vooral in het vet van voedingsmiddelen, denk aan bijvoorbeeld boter voor op je brood. Deze worden in de weefsels van je lichaam opgeslagen. Wateroplosbare vitamines zitten vooral in het water dat in voedingsmiddelen zit, denk aan vitamine C in sinaasappel. De wateroplosbare vitamines zijn voor het lichaam moeilijker op te slaan (behalve vitamine B12, deze wordt vooral opgeslagen in de lever!), vandaar dat als je er hiervan teveel hebt, ze via je urine het lichaam weer verlaten. Aangezien deze vitamines dus zo snel je lichaam verlaten is het belangrijk om deze voldoende tot je te nemen.

Maar waarom zijn ze dan eigenlijk belangrijk?
Vitamines zijn onmisbaar voor je lichaam, je maakt er zelf te weinig van aan. Vandaar dat je een gevarieerde voeding moet hebben (behalve voor vitamine D, die krijg je binnen via zonlicht). Op deze manier krijg je alle vitamines binnen en zal je lichaam goed ontwikkelen en functioneren (zelfs je DNA ontwikkeling heeft hiermee te maken!).
Overigens moet je niet té enthousiast worden en gelijk multivitaminen tabletjes gaan inslaan, je kunt er namelijk ook teveel van binnenkrijgen! Wat dan weer negatieve effecten kan hebben. Je hebt helemaal geen vitaminen tabletjes nodig als je een gevarieerd eet.

Waar nou welke vitamine goed voor is en hoe je deze binnen krijgt zal ik in latere blogpost met jullie delen! Zijn er vitamine gerelateerde vragen waar jij misschien mee zitten? Stel ze gerust bij de comments!

 

Bronnen
1. Escott-Stump, S., Mahan, L. Kathleen, Raymond, Janice L. (2012). Chapter 3, Intake: The Nutrients and Their Metabolism. Krause’s Food and the Nutrition Care Process (56-89). Missouri: Elvesier.

2. Van Dale. Betekenis “vitamine”. (z.d.). Geraadpleegd op 29 december 2015, van http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vitamine&lang=nn#.VoKHxfnhCM8

3. Vitamine-info bureau. Alle vitamines en mineralen op een rij. (z.d.). Geraadpleegd op 29 december 2015, van http://www.vitamine-info.nl/alle-vitamines-en-mineralen-op-een-rij/

De afbeelding die gebruikt is in dit artikel komt van unsplash.com.

3 Comments

  • Reply
    Manon Dijkhuizen
    31 december 2015 at 09:58

    Ik weet eigenlijk veel te weinig over voeding en wat ik allemaal in mijn mond stop haha. Misschien een goed voornemen om in 2016 hier wat meer over te leren, goed artikel! x

    • Reply
      Blogstertogo
      31 december 2015 at 10:43

      Dankje! Het is zeker een heel goed voornemen om hier meer over te leren! Mocht je in de toekomst nog vragen over voeding hebben, je weet me te vinden 🙂

  • Reply
    Mylou
    31 december 2015 at 14:12

    Handig artikel Demi! Ik moet echt eens wat meer gaan letten op de vitamientjes.

  • Leave a Reply