Sport

Hardloopupdate #2

Hardloopupdate

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, hardlopen doe ik niet meer. Dus misschien de volgende keer het artikel maar geen hardloopupdate meer noemen. Daarentegen heb ik niet stil gezeten!

Al vier weken ben ik bezig met m’n minor, deze minor gaat over hoe je beweging kunt toepassen in je leefstijl (en natuurlijk ook hoe je dit kunt combineren met voeding). Vlak voor het nieuwe jaar ging ik fanatiek aan de slag met hardlopen (het artikel wat ik toen heb geschreven kun je hier teruglezen), dit heb ik een paar weken volgehouden. Op een gegeven moment kwamen de tentamens eraan, dan denk je eigenlijk aan alles behalve hardlopen. Daarom had ik ook twee weekjes hardlopen geskipt. Maar twee weekjes werden drie, en vier. Dit ging niet werken.. Net op dat moment ging het tijdens de hoorcolleges over het volhouden van lichamelijke activiteiten, dat het belangrijk is dat je beweegt en dat deze activiteit matig intensief moet zijn.

Maar wat is nou matig intensief? Dit wilt zeggen dat je een bepaalde MET (metabool equivalent)-waarde behaalt met een activiteit. MET-waardes zijn getallen die je kun toekennen aan elke losse activiteit die je op een dag doet. Zo heeft tuinieren, hardlopen, fietsen, wandelen en nog veel meer activiteiten standaard MET-waardes. Bij sommige van die activiteiten moet je wel een bepaalde snelheid halen, om de MET-waarde te halen. Zo heeft fietsen, 16,09 km/uur tot 19,15 km/uur een MET-waarde van 6,0 en heeft wandelen, 5,63 km/uur (strak tempo, harde ondergrond) een waarde van 4,0.

Een MET-waarde tussen de 1-3 komt overeen met een lage intensieve inspanning, 3-6 MET een matige intensieve inspanning en boven de 6 MET een hoge intensieve inspanning. De norm zegt dat als je een gezond BMI hebt, je een half uur lang minimaal met 3 MET actief moet zijn, 5 dagen in de week. Mocht je nou een BMI hoger hebben dan 25, dan is de norm een uur lang minimaal met 3 MET actief, 7 dagen in de week.

Nadat ik al deze theorie te horen kreeg ging ik bij mezelf denken hoe ik dit zou kunnen aanpassen. Ik moet iets vinden wat ik écht vol kan houden en leuk vind om te doen. Laat ik nou over een paar weken een wandeltocht gaan doen van 20 km en wandelen ook echt leuk vinden. Van hardlopen naar wandelen dus, wat dan ook absoluut niet wilt zeggen dat ik minder gezond bezig ben. Met hardlopen verbrand je meer en sneller, maar ik weet dat dit te hoog gegrepen is voor me (verder sport ik ook niet om veel te verbranden). Wel let ik er goed op dat ik het wandelen in een bepaald tempo doe, als ik 3 km/uur ga lopen heeft het natuurlijk nog weinig zin. Op dit moment probeer ik ongeveer 6 km/uur te lopen (dit houd ik evengoed bij in de Nike+ app, net als bij het hardlopen). Op deze manier ben ik evengoed in beweging, maar voel ik mezelf er prettiger bij (verder is ’t ook mooi meegenomen dat ik “normaal” over straat loop, in plaats van met een tomatenhoofd).

Nog wat tips voor het wandelen:
– Zorg ook bij wandelen voor goede schoenen, wandelschoenen zitten anders in elkaar dan hardloopschoenen. Dus mocht je echt van plan zijn om lange afstanden te gaan wandelen, denk er dan zeker eens over na om wandelschoenen aan te schaffen.
– Tijdens ’t wandelen is het leuk om een fijne playlist op te hebben of een luisterboek. Ik luister de laatste tijd via Storytel boeken, echt een aanrader, zo gaat de tijd stukke sneller!
– Ook bij wandelen is goede kleding erg fijn, ik doe dan ook gewoon m’n sportlegging aan als ik ga wandelen. Dit gaat toch een stuk beter dan een stugge spijkerbroek.
– Zoals ik al eerder heb genoemd, houd ik evengoed alles bij in een app. Het is handig en leuk om te zien hoe snel je gaat en of je progressie boekt in een bepaalde tijd.

Wie doet er nog meer langere afstanden wandelen, hebben jullie nog tips die onmisbaar zijn? Ik hoor ’t graag!

4 Comments

  • Reply
    Mylou
    3 maart 2016 at 11:25

    Oh, oh. We waren nog wel zo enthousiast. Maar wandelen is inderdaad een stuk relaxter en ik voel me inderdaad ook prettiger zonder tomatenhoofd.

    • Reply
      Blogstertogo
      5 maart 2016 at 20:08

      Super enthousiast waren we inderdaad.. Maargoed, die 75 km gaan we alsnog halen!

  • Reply
    Bettie
    5 maart 2016 at 11:54

    Ik wandel af en toe een stukje in de buurt. Ik heb een leuk rondje van 5k gevonden waar het vooral in de zomer erg fijn is om te gaan lopen.

    • Reply
      Blogstertogo
      5 maart 2016 at 20:09

      Ah handig om een rondje te hebben van 5k, in de zomer is ’t heerlijk om (in de avond) te wandelen!

    Leave a Reply