Voeding Wetenschap

Koffie en thee, hoe zit het ermee?

Koffie en thee

Er is de afgelopen weken weer veel te doen geweest rondom koffie. Resultaten van een groot, onlangs gepubliceerd onderzoek kwamen namelijk in het nieuws. Ik ben dol op koffie, maar ik ben ook een liefhebber van een goede kop thee. Met name zwarte espresso en thee gezet van losse theeblaadjes. Maar wat kwam er nou uit dat onderzoek en hoe gezond zijn koffie en thee?

 

Gezondheidsvoordelen koffie

Ik kan me een leven zonder koffie bijna niet voorstellen. Ik hield altijd al van koffie, maar sinds ik stage heb gelopen (en de koffie rijkelijk uit de automaat stroomde) ben ik helemaal fan geworden.
Zoals eerder verteld zijn onlangs resultaten van een onderzoek gepubliceerd. Deze resultaten zijn onderdeel van een grootschalig onderzoek, het EPIC (European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition) -onderzoek. In het EPIC-onderzoek worden de relaties tussen dieet, voedingsstatus, leefstijl en omgevingsfactoren en de incidentie (het aantal nieuwe gevallen per tijdseenheid) van kanker en andere chronische ziekten onderzocht. Er zijn 521.330 personen onderzocht in tien Europese landen. Deze personen zijn bijna vijftien jaar gevolgd. De conclusie van dit onderzoek is dat het drinken van koffie geassocieerd is met een verminderd risico op overlijden aan bepaalde soorten kanker (zoals baarmoeder- en leverkanker) en hart- en vaatziekten. Geassocieerd heb ik in deze zin cursief gemaakt. Het is namelijk niet zeker of het verminderde risico daadwerkelijk door de koffie komt of andere onderdelen uit een leefstijl, zoals veel of weinig bewegen. In de resultaten wordt verder duidelijk gemaakt dat het niet uitmaakt of de koffie met of zonder cafeïne wordt geconsumeerd. In onderstaand fragment licht voedingsonderzoeker Jaap Seidell dit onderzoek kort toe.

Zo’n twee jaar geleden zijn de Richtlijnen goede voeding geüpdate. Dit zijn richtlijnen die zijn opgesteld door de Gezondheidsraad. De Gezondheidsraad adviseert de regering en het parlement op het gebied van de volksgezondheid. Aan de hand van beschikbare wetenschappelijke literatuur worden voedingsrichtlijnen opgesteld. Zo is er onder andere een document opgesteld met informatie en adviezen wat betreft koffie. Hierin wordt beschreven dat het gebruik van twee tot vier koppen koffie per dag resulteert in ongeveer een 10% lager risico op coronaire hartziekten en beroerte. Daarbij resulteert het gebruik van vijf koppen koffie per dag tot een 30% lager risico op diabetes type 2 (ook wel suikerziekte genoemd).

Een belangrijk gegeven om mee te nemen bij het drinken van koffie is de manier van koffie zetten. Er is namelijk een groot verschil tussen gefilterde en ongefilterde koffie. Door koffie te filteren blijven de stoffen cafestol en kahweol achter in het filter. De cafestol en kahweol in ongefilterde koffie zorgt voor een verhoging van het LDL-cholesterol, wat een risicofactor is voor coronaire hartziekten. Deze stofjes wil je dus liever niet in de koffie behouden! Onder ongefilterde koffie wordt kookkoffie, cafetière koffie, Griekse koffie en Turkse koffie verstaan. Onder gefilterde koffie wordt koffie van koffiepads (ook wel Senseo koffie), oploskoffie en automatenkoffie verstaan.

 

Richtlijn koffie

Uit het eerder beschreven EPIC-onderzoek blijkt dat drie kopjes koffie per dag het risico op verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten verlaagd en je daardoor mogelijk langer leeft. Echter gaat het hierbij om een verlaagd risico en geeft het dus geen garantie (een paar kopjes koffie kunnen niet op tegen een ongezonde levensstijl).

Aan de hand van de beschikbare literatuur heeft de Gezondheidsraad de volgende richtlijn opgesteld: vervang ongefilterde koffie door gefilterde koffie. Daarbij wordt een consumptie van 400 tot 550 milliliter per dag aanbevolen (dit staat gelijk aan 2 tot 3 koppen koffie). Voeg bij voorkeur geen suiker toe aan de koffie. Melk kan wel worden toegevoegd.

 

Gezondheidsvoordelen thee

Net zoals bij koffie heeft de Gezondheidsraad een document opgesteld met informatie en adviezen wat betreft thee. Het gaat hierbij om zwarte en groene thee. Kruidenthee (zoals rooibos- of kamillethee) wordt hierbij niet meegenomen. Officieel gezien is kruidenthee namelijk geen thee, maar een kruidenaftreksel. Het drinken van drie koppen zwarte en/of groene thee per dag hangt samen met een ongeveer 10% lager risico op een beroerte. Drie koppen groene thee of vijf koppen zwarte thee zorgen voor een verlaging van de bloeddruk. Het gebruik van vier koppen zwarte en/of groene thee hangt samen met een 15% lager risico op diabetes type 2.

 

Richtlijn thee

Aan de hand van de beschikbare literatuur heeft de Gezondheidsraad de volgende richtlijn opgesteld: er wordt aanbevolen om drie koppen zwarte en/of groene thee per dag te drinken. Voeg bij voorkeur geen suiker toe aan de thee.

 

Concluderend zijn koffie en thee gezonde dranken. Zo’n drie kopjes koffie per dag en drie kopjes thee per dag worden aanbevolen. Hierdoor verklein je het risico op het krijgen van bepaalde ziektes, het is echter geen garantie. Wissel voldoende af tussen thee, koffie, water en zuivel voor de meeste gezondheidswinst.

Mocht je nog vragen hebben over het onderwerp koffie en thee, stel ze dan in de comments!

 

Bronvermelding

Afbeelding: http://www.unsplash.com
Bronnen:
– Caini, S., Masala, G., Saieva, C., Kvaskoff, M., Savoye, I., Sacerdote, C., et al. (2017). Coffee, tea and melanoma risk: findings from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition. Geraadpleegd op 21 juli 2017, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28218395?&report=abstract
– Cano-Marquina, A., Tarin, J. & Cano, A. (2013). The impact of coffee on health. Geraadpleegd op 21 juli, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23465359
– Gezondheidsraad. (2015). Koffie, achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Geraadpleegd op 19 juli 2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1514_koffiea_0.pdf
– Gezondheidsraad. (2015). Richtlijnen goede voeding 2015. Geraadpleegd op 19 juli 2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/201524_richtlijnen_goede_voeding_2015.pdf
– Gezondheidsraad. (2015). Thee, achtergronddocument bij Richtlijnen goede voeding 2015. Geraadpleegd op 19 juli 2017, van https://www.gezondheidsraad.nl/sites/default/files/a1519_thee_0.pdf
– Greyling, A., Ras, R., Zock, P., Lorenz, M., Hopman, M., Thijssen, D. & Draijer, R. (2014). The effect of black tea on blood pressure: a systematic review with meta-analysis of randomized controlled trials. Geraadpleegd op 21 juli 2017, van  https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25079225
– Gunter, M., Murphy, N., Cross, A., Dossus, L., Dartois, L., Fagherazzi, G., et al. (2017). Coffee Drinking and Mortality in 10 European CountriesA Multinational Cohort Study. Geraadpleegd op 19 juli 2017, van http://annals.org/aim/article/2643435/coffee-drinking-mortality-10-european-countries-multinational-cohort-study
– Het Voedingscentrum. (z.d.). Gezondheidsraad. Geraadpleegd op 21 juli, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/gezondheidsraad.aspx
– Het Voedingscentrum. (z.d.). Koffie. Geraadpleegd op 22 juli, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx
– Het Voedingscentrum. (z.d.). Thee. Geraadpleegd op 21 juli, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/thee.aspx
– International Agency for Research on Cancer. (z.d.). Geraadpleegd op 19 juli 2017, van http://epic.iarc.fr/
– NOS. (2017). Met of zonder cafeïne, koffie vergroot de kans op een langer leven. Geraadpleegd op 19 juli, van http://nos.nl/artikel/2182639-met-of-zonder-cafeine-koffie-vergroot-de-kans-op-een-langer-leven.html

4 Comments

  • Reply
    Nele
    22 juli 2017 at 10:11

    Wat interessant om te lezen! Ik drink graag koffie en thee, wel meer thee dan koffie. Maar dat kopje koffie kan ik toch echt niet missen in de ochtend haha!

    • Reply
      Demi
      22 juli 2017 at 11:39

      Leuk om te horen! Dankjewel 🙂

  • Reply
    Marjoleine
    22 juli 2017 at 18:12

    Goed artikel! Ik drink zelf geen koffie, alleen thee. Ik zie dat thee best veel gezondheidsvoordelen heeft dus ik blijf voorlopig lekker bij mijn oude, vertrouwde thee :- ) Vind koffie eigenlijk ook helemaal niet lekker… Ik kan trouwens je blogposts niet lezen in Bloglovin, ik kom dan wel op je site maar kan niet naar beneden scrollen. Misschien heb je dit wel expres gedaan maar ik dacht laat het je even weten! Fijn weekend! X

    • Reply
      Demi
      23 juli 2017 at 13:34

      Thanks! En heel erg bedankt voor de tip, heb ’t gelijk opgelost! Jij ook ’n fijn weekend 🙂

    Leave a Reply