Voeding Wetenschap

Zeewier, de groene vitaminen- en mineralenbom

Zeewier

Sushi, een salade van wakame of zelfs norichips. De laatste tijd ben ik helemaal into zeewier. Voorheen moest ik er niks van hebben, van de hele sushi hype trouwens niet. Nadat ik telkens kleine beetjes sushi ben gaan proberen, ben ik nu helemaal om en vind ik ’t ontzettend lekker (heel toevallig ben ik vorige week nog naar een sushi restaurant geweest, #verslaafd). Nadat een vriendin me wat vroeg over de voedingswaarden van zeewier, merkte ik dat ik eigenlijk maar heel weinig van zeewier af wist. Ja, het zal vast en zeker gezond zijn. Maar hoe gezond en welke stofjes bevat dat groene zeevoedsel nou eigenlijk? Ik ging op onderzoek uit. Lees snel verder als je ook benieuwd bent!

 

Zeewier en algen

Zeewier en algen zijn zeeplanten. De termen zeewier en algen worden vaak door elkaar gebruikt. In wetenschappelijke artikelen wordt er vaak gesproken over microalgen en macroalgen. Kleine en grote algen dus, waarbij de grote algen ook wel zeewier worden genoemd. Microalgen zijn alleen in poedervorm te koop, voorbeelden hiervan zijn spirulina en chlorella. De teelt van zeewier en algen is overigens erg duurzaam, er is nauwelijks grond, zoet water of brandstof voor nodig.

Zeewier kan worden ingedeeld in drie groepen, namelijk roodwieren (dulse, nori), blauwgroenwieren (zeesla, wakame) en bruinwieren (zeespaghetti).

 

Gezondheidsvoordelen

Zeewier is een goede bron van eiwit, visvetzuren, vezels, vitaminen en mineralen. Hoeveel van deze stoffen zeewier bevat, hangt af van het seizoen en de soort zeewier.

Eiwit
Nori en bruinwieren zijn rijk aan eiwitten, daarbij is de kwaliteit van deze eiwitten vergelijkbaar met de kwaliteit van eiwitten in bonen. Het is dus een erg goede manier om aan je eiwitten te komen!

Visvetzuren
Visvetzuren zijn logischerwijs vetzuren die je vooral aantreft in vis. Maar ook zeewier bevat veel essentiële, meervoudige onverzadigde vetzuren, namelijk EPA en DHA. Visvetzuren zijn erg gezonde vetzuren, zo verlagen ze het risico op hart- en vaatziekten en helpt het mogelijk bij slecht leergedrag (ik neem nog wat visvetzuren voordat ik een tentamen in ga), depressiviteit en dementie.

Vitamines
Zeewier bevat zowel vet- als wateroplosbare vitamines, namelijk vitamine A, B, C en E. Vitamine B12, de vitamine die vegetariërs en veganisten minder of niet binnenkrijgen via de voeding, is ook te vinden in zeewier. Echter blijkt uit Japans onderzoek dat deze vitamine waarschijnlijk anders wordt opgenomen in het lichaam. Het Voedingscentrum raadt dan ook voor deze groepen aan om andere vitamine B12 verrijkte producten of supplementen te gebruiken.

Mineralen
Zeewier bevat erg veel verschillende mineralen, zoals jodium, calcium, fosfor, magnesium, ijzer, natrium en kalium. Daarbij zijn de gehaltes van deze mineralen hoog. Zo bevat zeewier meer koper en ijzer dan vlees of spinazie.

 

Conclusie

Zeewier is er in alle soorten en maten. Het is een goede bron van eiwitten, vitaminen en mineralen en is daardoor ook geschikt als vleesvervanger. Voorbeelden zijn wakame en nori. Je kunt zeewier ook als groentecomponent van de maaltijd zien, doordat het onder andere veel vitamine C en vezels bevat.

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, stel ze gerust in de comments!

 

Bronvermelding

Afbeelding: http://www.unsplash.com
Bronnen:
– Het Voedingscentrum. (2015). Nieuwe eiwitbronnen als vleesvervangers, factsheet. Geraadpleegd op 26 mei 2017, van http://www.voedingscentrum.nl/nl/pers/factsheets.aspx
– Het Voedingscentrum. (z.d.). Omega-3. Geraadpleegd op 4 juni 2017, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/omega-3.aspx
– Het Voedingscentrum. (z.d.). Zeewieren en algen. Geraadpleegd op 25 mei 2017, van http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/zeewieren-en-algen.aspx
– MacArtain, P., Gill, C., Brooks, M., Campbell, R. & Rowland, I. (2007). Nutritional Value of Edible Seaweeds. Geraadpleegd op 26 mei, 2017, van http://onlinelibrary.wiley.com.ru.idm.oclc.org/doi/10.1111/j.1753-4887.2007.tb00278.x/epdf 
– Wells, M., Potin, P., Craigie, J., Raven, J., Merchant, S., Helliwell, J., … Brawley, S. (2016). Algae as nutritional and functional food sources: revisiting our understanding. Geraadpleegd op 25 mei 2017, van https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5387034/

2 Comments

  • Reply
    Rebecca
    11 juni 2017 at 18:44

    Zelf vind ik zeewier ook ontzettend lekker. Natuurlijk in sushi, maar de norichips is net zo lekker. Ik heb nu ook pasta liggen van zeewier waar ik erg benieuwd naar ben! Ik wist wel dat het goed voor je was, maar zo goed had ik geen idee van.

  • Reply
    Tips van het voedingsmeisje #1 - Het Voedingsmeisje
    28 juni 2017 at 12:02

    […] de supermarkt, dan zijn deze recepten zeker ’n aanrader. Ook schreef ik een artikel over de gezondheidsvoordelen van zeewier. Wil je daar graag wat meer over weten, check dat artikel dan zeker […]

  • Leave a Reply